Gelet op het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende federale maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 3 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 17 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 30 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 8 mei 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel schrijven van 8 mei 2020 inzake het beheer van de openbare ruimte bij de heropening van winkels en winkelcentra waarin de richtlijnen werden meegegeven voor de winkelcentra en de winkelstraten;
Gelet op het ministerieel besluit van 15 mei 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 20 mei 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 30 mei 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 5 juni 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID–19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 10 juli 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID−19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 24 juli 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 28 juli 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 22 augustus 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel schrijven van 14 mei 2020 houdende het beheer van de openbare ruimte bij de heropstart van de openbare markten;
Gelet op de aanbevelingen van het Agentschap Zorg en Gezondheid van de Vlaamse overheid;
Gelet op het retributiereglement op gebruik sportcomplex Flabbaert te Knesselare en sportcentrum Onderdaele te Ursel goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2019;
Gelet op het reglement inwendige orde op gebruik sportcomplex Flabbaert te Knesselare en sportcomplex Onderdaele te Ursel, geëxploiteerd door FARYS|TMVW goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2019;
Gelet op het retributiereglement op gebruik sportpark Aalter-centrum outdoor, sportpark Bellem, sportpark Lotenhulle en sportpark Sint-Maria-Aalter goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2019;
Gelet op het huishoudelijk reglement op gebruik sportpark Aalter-centrum outdoor, sportpark Bellem, sportpark Lotenhulle en sportpark Sint-Maria-Aalter goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2019;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 25 november 2019 betreffende de organisatie van sportlessen 2020;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 augustus 2020 om akkoord te gaan met de preventieve maatregelen van de burgemeester naar aanleiding van de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus tot en met 31 augustus 2020, in het bijzonder de sluiting van sportpark Aalter-centrum;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 augustus 2020 betreffende de gunning van de opdracht Huren van mobiele eID-kaartlezers aan Cevi, Bisdomplein 3 in Gent, aan een maandelijkse huurprijs van 18,50 euro excl. btw per stuk, hetzij tegen de totaalprijs voor 5 stuks van 4.029,48 euro incl. btw over een periode van 36 maanden;
Gelet op de collegebeslissing van 3 augustus 2020 betreffende de verdeling van nadarelementen vanaf 31 augustus 2020;
Gelet op de collegebeslissing van 17 augustus 2020 betreffende de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op de vele aanvragen voor de maand september voor zowel indoor als outdoor activiteiten waarvan al een overzicht werd bezorgd aan de leden van het college van burgemeester en schepen;
Gelet op de richtlijnen van het Agentschap Sport Vlaanderen van 29 juli 2020 betreffende de aanbevelingen inzake een verantwoorde heropstart van de sportsector;
Overwegende het voorstel van draaiboek betreffende 'opstart sportseizoen 2020-2021'; dat in het draaiboek de volgende thema's zijn uitgewerkt:
Overwegende het voorstel van toegelaten toeschouwers:
Overwegende het voorstel tot cafetariagebruik:
Overwegende het voorstel Corona-verantwoordelijke/ Corona-plan/ CERM-analyse
Overwegende het voorstel tot gebruik kleedkamers en douches:
Overwegende het voorstel betreffende het aantal sporters:
Overwegende het voorstel tot gebruik van sportmateriaal:
Overwegende het voorstel tot organisatie van sportevenementen en competities:
Overwegende het voorstel tot toegang tot het indoor sportpark:
Overwegende het voorstel tot organisatie van multisport:
Overwegende dat het is aangewezen om te onderzoeken of het mogelijk is om een realtime druktebarometer te ontwikkelen voor zowel de indoor sportinfrastructuur als de outdoor sportinfrastructuur en de parkeergelegenheid zodat zowel het gemeentebestuur als de burgers de mogelijkheid hebben om de drukte in en rond het sportpark in te schatten;
Overwegende dat er zowel door het gemeentebestuur als door derden evenementen gepland zijn in september 2020; dat er nu nog geen absolute duidelijkheid is of de geplande evenementen kunnen plaatsvinden op het grondgebied van Aalter; dat het risico bestaat dat de voorbereiding van bepaalde evenementen niet meer kan gebeuren omwille van de korte tijdsperiode voor de startdatum en de te ondernemen acties van zowel interne als externe partijen;
Overwegende dat het bijgevolg aangewezen is om tijdig een beslissing te bekomen omtrent het al dan niet toelaten van de indoor en outdoor activiteiten (kermissen, jaarmarkt, wielerwedstrijden, externe aanvragen voor kleine, middelgrote en grote activiteiten, alsook de aanvragen voor het gebruik van gemeentelijke ontmoetingscentra);
Overwegende dat door de opgelegde coronamaatregelen met betrekking tot social distancing er slechts 50 personen op het zelfde moment gebruik kunnen maken van de gemeentelijke ontmoetingscentra, met uitzondering van Poeke, waarbij de maximale bezetting 20 personen bedraagt;
Overwegende dat de beslissingen uit de samenkomst van de Nationale Veiligheidsraad nog niet werden vertaald in een ministerieel besluit;
Overwegende dat cel Risicobeheer volgend advies verleent op basis van de huidige gecommuniceerde maatregelen, waarbij de opgelegde maatregelen per type activiteit worden opgesomd:
KERMISSEN
JAARMARKT
BINNENACTIVITEITEN
Gemeentelijke zalen: vastgelegde maximale capaciteit behouden
Ontmoetingscentra: 50 personen, uitgezonderd Poeke: 20 personen
Auditorium gemeentehuis: 68 personen
Raadzaal gemeentehuis: 30 personen
Lokaal dienstencentrum Kerkem: 25 personen
Kantines verbonden aan sport(clubs) – protocol horeca (incl. contactregistratie):
Sportpark - kantine 1ste verdieping: 74 personen
Sportpark – sportcafé: 62 personen
Sportpark – foyer: 60 personen
Sporthal Flabbaert – kantine: 48 personen
Voetbalkantine Aalter-Centrum – Lindestraat: 63 personen
Voetbalkantine Aalter-Centrum – tribunegebouw: 75 personen
Voetbalkantine Bellem: 43 personen
Voetbalkantine Ursel: 37 personen
Voetbalkantine Knesselare: 41 personen
Voetbalkantine Sint-Maria-Aalter: 38 personen
Voetbalkantine Lotenhulle: 37 personen
Clublokaal Atletiek Sportpark: 6 personen
Clublokaal krachtbal Sportpark: 23 personen
Gebruikers van de gemeentelijke infrastructuur moeten zelf de nodige beschermende middelen voorzien om de handhygiëne te waarborgen: zie 2020_CBS_01699 - Collegebeslissing betreffende de vraag van verenigingen en organisaties om vanuit gemeentebestuur Aalter beschermende middelen zoals handgel, wegwerphandschoenen en mondmaskers te voorzien tijdens hun activiteiten, alsook de vraag tot het verlenen van advies met betrekking tot de organisatie van activiteiten.
Binnen niet-gemeentelijke zalen:
Covid Event Risk Model indienen voor evenementen, met verklaring op eer bij repetitief gebruik
Zie 2020_CBS_02270 - Collegebeslissing betreffende de opmaak van een Covid Event Risk Model door organisatoren van (repetitieve) activiteiten en evenementen
Algemene regels:
200 maximaal, indien de 1.5m gegarandeerd is binnen de beschikbare ruimte,
Mondmaskerplicht vanaf 12 jaar in de publieke en drukke gedeelten van het evenement,
Indien horeca aanwezig, gelden de regels van de horeca,
Contactregistratie moet gebeuren;
BUITENACTIVITEITEN
Covid Event Risk Model opmaken voor evenementen, met verklaring op eer bij repetitief gebruik
Zie 2020_CBS_02270 - Collegebeslissing betreffende de opmaak van een Covid Event Risk Model door organisatoren van (repetitieve) activiteiten en evenementen
Algemene regels:
400 maximaal, indien de 1.5m gegarandeerd is binnen de beschikbare ruimte,
Mondmaskerplicht vanaf 12 jaar in de publieke en drukke gedeelten van het evenement,
Indien horeca aanwezig, gelden de regels van de horeca,
Contactregistratie moet gebeuren;
WIELERWEDSTRIJDEN
Covid Event Risk Model opmaken voor evenementen, met verklaring op eer bij repetitief gebruik
Zie 2020_CBS_02270 - Collegebeslissing betreffende de opmaak van een Covid Event Risk Model door organisatoren van (repetitieve) activiteiten en evenementen
Algemene regels:
Maximaal aantal toeschouwers: 400, indien de 1,5 meter gegarandeerd is binnen de beschikbare ruimte,
Mondmaskerplicht vanaf 12 jaar (uitgezonderd renners),
In start en finish: enkel officials, pers, medewerkers organisatie: deze dienen zich te kunnen legitimeren of herkenbaar te zijn,
Indien horeca aanwezig, gelden de regels van de horeca,
Contactregistratie van deelnemers en medewerkers;
Overwegende dat de impact van de organisatie van de kermissen volgens bovenstaande regels, een enorme impact hebben op de gemeentelijke organisatie, aangezien de openingsuren van de kermis gemiddeld lopen van 's middags tot middernacht;
Overwegende dat de septemberkermis in Aalter-Centrum zich situeert op 3 pleinen, wat een extra impact heeft op de organisatie;
Overwegende dat het risico bestaat dat de opkomst voor de kleinere kermissen vrij groot kan zijn, wat voor wachtrijen kan zorgen;
Overwegende dat het praktisch niet haalbaar is om tijdens de jaarmarkt een accurate telling bij te houden gezien de omvang van de ingenomen straten;
Overwegende dat er slechts 400 personen tegelijkertijd mogen aanwezig zijn op de jaarmarkt, wat zal leiden tot zeer lange wachtrijen en ongenoegen bij de bezoekers;
Overwegende dat bij bovengenoemde limiet (400 bezoekers) geen rekening wordt gehouden met buurtbewoners, die hun woning kunnen verlaten zonder dat ze de toegangscontrole passeren;
Overwegende dat voor de organisatie van evenementen die niet door het gemeentebestuur georganiseerd worden, de verplichting tot het naleven van de maatregelen ten laste van de organisatoren vallen;
Overwegende dat Cevi naast de registratietoestellen via het lokaal bestuur ook software aanbiedt waarmee onder andere de Aalterse horecazaken de gegevens van klanten kunnen registreren via een QR-code; dat de QR-code gepersonaliseerd is voor de entiteit waar ze zal gebruikt worden (horecazaak, administratief gebouw, fitnesszaal, vereniging, …); dat de klant de code dient in te scannen en vervolgens zijn of haar gegevens in te voeren die volgens de privacyregels worden opgeslagen in een centrale database van Cevi; dat deze contactgegevens ook enkel gebruikt worden in de strijd tegen COVID-19 en na 14 dagen vernietigd worden; dat bij een eventuele besmetting de informatie snel kan bezorgd worden en kordaat kan ingegeven worden; dat dus hetzelfde principe als bij de horecazaken kan toegepast worden bij gemeentelijke lokalen of evenementen waarbij een registratie dient te gebeuren; dat QR-codes manueel kunnen aangemaakt worden door de gemeentelijke diensten of in bulk ingelezen kunnen worden via een excel tegen een vergoeding van ca 100 euro;
Overwegende dat er maatregelen moeten worden genomen om de verdere verspreiding van het Covid-19 virus tegen te gaan in het kader van de bescherming van de openbare gezondheid; dat deze maatregelen noodzakelijk zijn om te vermijden dat de gezondheidszorg onder zodanig zware druk komt te staan, dat de algemene zorgverlening volledig in het gedrang komt; dat een aantal maatregelen die al genomen zijn, verdergezet kunnen worden:
Overwegende dat enkele gemeentelijke accomodaties gefaseerd zullen geopend worden, afhankelijk van de interne organisatie; dat de locatie voor de groeninzameling in Knesselare momenteel nog niet kan gebruikt worden door de aanleg van het padelveld; dat de groeninzameling in Knesselare voorlopig verder gesloten blijft tot en met 30 september 2020;
Overwegende dat op 3 augustus 2020 het college en vast bureau ook enkele maatregelen vastlegden met betrekking tot de interne organisatie; dat deze maatregelen kunnen verlengd worden;
Akkoord te gaan met het voorstel van draaiboek 'Opstart sportseizoen 2020-2021'.
Akkoord te gaan met het voorstel inzake toeschouwers:
Akkoord te gaan met het voorstel inzake gebruik cafetaria's:
Akkoord te gaan met het voorstel inzake Corona-verantwoordelijke/ Corona-plan/ CERM-analyse:
Akkoord te gaan met het voorstel van gebruik kleedkamers en douches:
Akkoord te gaan met het voorstel inzake het aantal sporters:
Akkoord te gaan met het voorstel inzake het gebruik van sportmateriaal:
Akkoord te gaan met het voorstel inzake het organiseren van sportevenementen en competitiewedstrijden:
Akkoord te gaan met het voorstel inzake toegang tot de indoor sportparken:
Te onderzoeken of het mogelijk is om een realtime druktebarometer te ontwikkelen voor zowel de indoor sportinfrastructuur als de outdoor sportinfrastructuur en de parkeergelegenheid, zodat zowel het gemeentebestuur als de burgers de mogelijkheid hebben om de drukte in en rond het sportpark in te schatten.
Akkoord te gaan met het voorstel tot organisatie van de sportlessen:
Geen toelating te verlenen om vanaf 1 september 2020 kermissen te organiseren op het grondgebied van Aalter.
De jaarmarkt op woensdag 23 september 2020 niet te organiseren.
Toelating te verlenen om vanaf 1 september 2020 de gemeentelijke accommodaties opnieuw open te stellen voor interne en externe gebruikers met toepassing van COVID event risk model en respect voor de geafficheerde maxima van aantal aanwezigen.
Toelating te verlenen om vanaf 1 september 2020 binnen- en buitenactiviteiten te laten plaatsvinden door externe aanvragers (bedrijven, verenigingen) met toepassing van COVID event risk model en respect voor de geafficheerde maxima van aantal aanwezigen.
Toelating te verlenen om vanaf 1 september 2020 wielerwedstrijden te laten plaatsvinden op het grondgebied van Aalter met toepassing van COVID event risk model en respect voor de geafficheerde maxima van aantal aanwezigen.
Toelating te verlenen om op 13 september 2020 Open Monumentendag te laten plaatsvinden, met toepassing van COVID event risk model en respect voor de geafficheerde maxima van aantal aanwezigen.
Toelating te verlenen om pas vanaf 1 oktober 2020 natuurwandelingen te laten plaatsvinden met toepassing van COVID event risk model en respect voor de geafficheerde maxima van aantal aanwezigen.
De hoofdbibliotheek in het kunstencentrum te openen vanaf zaterdag 19 september 2020. De bibliotheek in Ruiselede en Contactpunt Knesselare (inclusief Eerste Lijn en Politie) te openen vanaf maandag 21 september 2020. De uitleenposten in de deelkernen te openen vanaf 1 oktober 2020 met respect voor de geafficheerde maxima van aantal aanwezigen. Het infopunt in het Drongengoed te openen vanaf 1 oktober 2020. De groeninzameling in Knesselare blijft voorlopig verder gesloten tot en met 30 september 2020.
Bij elke activiteit dienen de aanwezigen te worden geregistreerd in het kader van de lokale contacttracing. Voor de lokalen of evenementen waarbij een registratie dient te gebeuren, worden QR-codes via de tool van Cevi voorzien.
Volgende maatregelen te verlengen:
De maatregelen met betrekking tot de interne organisatie zoals vastgelegd door het college en vast bureau op 3 augustus 2020 te verlengen.