Terug
Gepubliceerd op 07/09/2020

2020_CBS_02529 - Collegebeslissing betreffende de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te beperken voor activiteiten en evenementen in Aalter vanaf 1 september 2020

College van Burgemeester en Schepenen
ma 24/08/2020 - 16:00 Collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Patrick Hoste, Herlinde Trenson, Dirk De Smul, Mathias Van de Walle, Kristof De Blaere, Philippe Verleyen, Luc De Meyer, Kris Ally, Johan Van den Kerchove, Luc Jolie

Secretaris

Luc Jolie

Voorzitter

Patrick Hoste
2020_CBS_02529 - Collegebeslissing betreffende de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te beperken voor activiteiten en evenementen in Aalter vanaf 1 september 2020 2020_CBS_02529 - Collegebeslissing betreffende de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te beperken voor activiteiten en evenementen in Aalter vanaf 1 september 2020

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0032

Motivering

Gelet op het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende federale maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 3 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 17 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 30 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 8 mei 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel schrijven van 8 mei 2020 inzake het beheer van de openbare ruimte bij de heropening van winkels en winkelcentra waarin de richtlijnen werden meegegeven voor de winkelcentra en de winkelstraten;

Gelet op het ministerieel besluit van 15 mei 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 20 mei 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 30 mei 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 5 juni 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID–19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 10 juli 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID−19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 24 juli 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 28 juli 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken; 

Gelet op het ministerieel besluit van 22 augustus 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken; 

Gelet op het ministerieel schrijven van 14 mei 2020 houdende het beheer van de openbare ruimte bij de heropstart van de openbare markten;

Gelet op de aanbevelingen van het Agentschap Zorg en Gezondheid van de Vlaamse overheid;

Gelet op het retributiereglement op gebruik sportcomplex Flabbaert te Knesselare en sportcentrum Onderdaele te Ursel goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2019;

Gelet op het reglement inwendige orde op gebruik sportcomplex Flabbaert te Knesselare en sportcomplex Onderdaele te Ursel, geëxploiteerd door FARYS|TMVW goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2019; 

Gelet op het retributiereglement op gebruik sportpark Aalter-centrum outdoor, sportpark Bellem, sportpark Lotenhulle en sportpark Sint-Maria-Aalter goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2019;

Gelet op het huishoudelijk reglement op gebruik sportpark Aalter-centrum outdoor, sportpark Bellem, sportpark Lotenhulle en sportpark Sint-Maria-Aalter goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2019;

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 25 november 2019 betreffende de organisatie van sportlessen 2020;

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 augustus 2020 om akkoord te gaan met de preventieve maatregelen van de burgemeester naar aanleiding van de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus tot en met 31 augustus 2020, in het bijzonder de sluiting van sportpark Aalter-centrum;

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 augustus 2020 betreffende de gunning van de opdracht Huren van mobiele eID-kaartlezers aan Cevi, Bisdomplein 3 in Gent, aan een maandelijkse huurprijs van 18,50 euro excl. btw per stuk, hetzij tegen de totaalprijs voor 5 stuks van 4.029,48 euro incl. btw over een periode van 36 maanden;

Gelet op de collegebeslissing van 3 augustus 2020 betreffende de verdeling van nadarelementen vanaf 31 augustus 2020; 

Gelet op de collegebeslissing van 17 augustus 2020 betreffende de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op de vele aanvragen voor de maand september voor zowel indoor als outdoor activiteiten waarvan al een overzicht werd bezorgd aan de leden van het college van burgemeester en schepen;

Gelet op de richtlijnen van het Agentschap Sport Vlaanderen van 29 juli 2020 betreffende de aanbevelingen inzake een verantwoorde heropstart van de sportsector;

Overwegende het voorstel van draaiboek betreffende 'opstart sportseizoen 2020-2021'; dat in het draaiboek de volgende thema's zijn uitgewerkt:

  • Sporthallen en buitensportvelden:
    • Toeschouwers; 
    • Cafetaria's; 
    • Corona-verantwoordelijke/ Corona-plan/ CERM-analyse; 
    • Kleedkamers en douches; 
    • Sporters;
    • Sportmateriaal; 
    • (Sport)evenementen;
    • Toegang tot de indoor sportparken:
  • Zwembad:
    • Openingsuren;
    • Publiekzwemmen;
    • Private zwemlesgevers;
    • Clubzwemmen;
    • Schoolzwemmen;

Overwegende het voorstel van toegelaten toeschouwers:

  • toepassing van de meest recente richtlijnen van het Agentschap Sport Vlaanderen;
  • aangevuld indoor met volgende bepalingen:
    • geen toegang voor toeschouwers tijdens trainingen in het sportpark indoor; kinderen dienen afgezet te worden buiten op de parking;
    • per tribune indoor tijdens competitiewedstrijden en tornooien het maximaal aantal personen of bubbels toe te laten die op 1,5m van elkaar kunnen zitten;
    • geen toestemming te verlenen tot het plaatsen van extra stoelen, banken of mobiele tribunes in sporthal Flabbaert en polyvalente zaal om extra toeschouwers te plaatsen;
    • toeschouwers voor competitiewedstrijden en tornooien dienen plaats te nemen op de tribune of in de cafetaria; geen toestemming te verlenen om te wachten rechtopstaand in de sporthal of polyvalente zaal of andere gangen; toeschouwers die niet kunnen plaatsnemen op de tribune of in de cafetaria worden buiten de indoor sportinfrastructuur gehouden;
    • verenigingen staan in voor het ontsmetten van de tribunes bij wisseling van supporters;

Overwegende het voorstel tot cafetariagebruik:

  • toepassing van de meest recente richtlijnen van het Agentschap Sport Vlaanderen;
  • aangevuld indoor met volgende bepalingen:
    • cafetariagebruik wordt toegelaten zowel bij trainingen als bij wedstrijden en tornooien;
    • maximaal aantal toegelaten personen in de cafetaria's, gebaseerd op 1 persoon per 3m² netto beschikbare oppervlakte;
    • HORECA-voorzieningen worden strikt beperkt tot de voorziene ruimtes (geen uitbreiding naar gangen, trappen);
    • verenigingen kunnen gebruik maken van de Cevi - toepassing waarmee de Aalterse horecazaken de gegevens van klanten kunnen registreren via een QR-code;

Overwegende het voorstel Corona-verantwoordelijke/ Corona-plan/ CERM-analyse 

  • toepassing van de meest recente richtlijnen van het Agentschap Sport Vlaanderen;
  • aangevuld met de volgende bepalingen:
    • elke vereniging dient de volgende info te bezorgen:
      • corona-aanspreekpunt;
      • corona-actieplan met de cluborganisatie aangepast aan de veiligheidsmaatregelen; 
      • CERM-analyse met groene quotering en verklaring op eer voor de organisatie van competitiewedstrijden en tornooien;

Overwegende het voorstel tot gebruik kleedkamers en douches:

  • toepassing van de meest recente richtlijnen van het Agentschap Sport Vlaanderen;
  • aangevuld met de volgende bepalingen:
    • verenigingen kunnen geen gebruik maken van de douches en kleedkamers tijdens trainingen bij indoor sporten;
    • verenigingen kunnen gebruik maken van de douches en kleedkamers tijdens wedstrijden met volgende bepalingen:
      • er kunnen geen 2 verschillende ploegen op hetzelfde moment douchen in dezelfde kleedkamer;
      • vaste kleedkamers per verenigingen worden per dag toegekend. Bij op elkaar volgende ploegen per kleedkamer is de vereniging verantwoordelijk voor het ontsmetten van kleedkamer/douches;
      • verenigingen die geen gebruik maken van kleedkamers om te douchen, krijgen geen kleedkamers toegewezen om enkel om te kleden;
      • verenigingen worden gestimuleerd om enkel bij noodzakelijke groepen kleedkamers te gebruiken;
      • verenigingen bezorgen vooraf het kleedkamerschema;
    • individuele sporters kunnen geen gebruik maken van kleedkamers en douches tijdens trainingen voor indoor en outdoor sporten;

Overwegende het voorstel betreffende het aantal sporters:

  • toepassing van de meest recente richtlijnen van het Agentschap Sport Vlaanderen inzake de densiteitsbepalingen; dat dit volgens het protocol van Sport Vlaanderen van 29 juli 2020 30 m² ruimte per sporter is bij indoor sporten waar contact mogelijk is (categorie A) en 10 m² ruimte per sporter bij indoorsporten waar geen contact mogelijk is (categorie B); 
  • dat in de categorie B onder meer yoga wordt ondergebracht;
  • dat voor het bepalen van het maximaal aantal sporters per zaaldeel rekening wordt gehouden in het voorstel met actieve sporters inclusief de begeleiders; dat (indien van toepassing) scheidsrechters en wisselspelers tijdens een wedstrijd hierbij niet in rekening worden gebracht mits deze personen rekening houden met de algemene veiligheidsrichtlijnen; dat het hierbij mogelijk wordt om in sporthal Lindestraat en sporthal Sportlaan op 3 zaaldelen tegelijk bijvoorbeeld een volleybalwedstrijd te spelen;
  • de training stopt minstens 10 min voor het einde van het gereserveerde uur om materiaal te ontsmetten en weg te plaatsen. 5 minuten voor het einde verlaten alle sporters de sporthal en verlaten onmiddellijk het sportpark;

Overwegende het voorstel tot gebruik van sportmateriaal:

  • toepassing van de meest recente richtlijnen van het Agentschap Sport Vlaanderen;
  • aangevuld met de volgende bepaling: de verenigingen zijn verantwoordelijk voor het ontsmetten van het sportmateriaal, zowel het klein materiaal (o.a. ballen), als groot materiaal (volleybalpalen; basketdoelen; judomatten,...);

Overwegende het voorstel tot organisatie van sportevenementen en competities:

  • toepassing van de meest recente richtlijnen van het Agentschap Sport Vlaanderen;
  • aangevuld met de volgende bepaling: de CERM-analyse moet worden ingevuld als basis voor een competitiewedstrijd van elke sportvereniging ongeacht het aantal verwachte bezoekers en wordt aan het gemeentebestuur bezorgd, vergezeld van een verklaring op eer waarbij wordt verklaard dat elke organisatie op deze manier zal plaatsvinden of wordt aangepast conform de geldende maatregelen en bij wijziging van de organisatie van de competitiewedstrijd;

Overwegende het voorstel tot toegang tot het indoor sportpark:

  • toepassing van de meest recente richtlijnen van het Agentschap Sport Vlaanderen;
  • aangevuld met de volgende bepaling: de nooddeuren van sportpark Flabbaert kunnen gebruikt worden om de zaal voldoende te ventileren en om een veilige circulatie van spelers en toeschouwers te garanderen;

Overwegende het voorstel tot organisatie van multisport:

  • toepassing van de meest recente richtlijnen van het Agentschap Sport Vlaanderen;
  • aangevuld met de volgende bepalingen:
    • Volwassenen/senioren
      • aanbod 2020 wordt bestendigd, met uitzondering van het volgende
        • Total Body Workout in polyvalente zaal sporthal Flabbaert (omwille van te beperkte capaciteit - max 7 personen inclusief lesgever);
        • aquagym in zwembad sportpark Aalter-centrum (omwille van schoolzwemmen vanaf 28 september 2020);
        • Sportacademie in sporthal Aalter-centrum op te starten na de herfstvakantie na overleg met de Aalterse scholen Emmaüs en De Beuk;

Overwegende dat het is aangewezen om te onderzoeken of het mogelijk is om een realtime druktebarometer te ontwikkelen voor zowel de indoor sportinfrastructuur als de outdoor sportinfrastructuur en de parkeergelegenheid zodat zowel het gemeentebestuur als de burgers de mogelijkheid hebben om de drukte in en rond het sportpark in te schatten;

Overwegende dat er zowel door het gemeentebestuur als door derden evenementen gepland zijn in september 2020; dat er nu nog geen absolute duidelijkheid is of de geplande evenementen kunnen plaatsvinden op het grondgebied van Aalter; dat het risico bestaat dat de voorbereiding van bepaalde evenementen niet meer kan gebeuren omwille van de korte tijdsperiode voor de startdatum en de te ondernemen acties van zowel interne als externe partijen;

Overwegende dat het bijgevolg aangewezen is om tijdig een beslissing te bekomen omtrent het al dan niet toelaten van de indoor en outdoor activiteiten (kermissen, jaarmarkt, wielerwedstrijden, externe aanvragen voor kleine, middelgrote en grote activiteiten, alsook de aanvragen voor het gebruik van gemeentelijke ontmoetingscentra);

Overwegende dat door de opgelegde coronamaatregelen met betrekking tot social distancing er slechts 50 personen op het zelfde moment gebruik kunnen maken van de gemeentelijke ontmoetingscentra, met uitzondering van Poeke, waarbij de maximale bezetting 20 personen bedraagt;

Overwegende dat de beslissingen uit de samenkomst van de Nationale Veiligheidsraad nog niet werden vertaald in een ministerieel besluit;

Overwegende dat cel Risicobeheer volgend advies verleent op basis van de huidige gecommuniceerde maatregelen, waarbij de opgelegde maatregelen per type activiteit worden opgesomd:

KERMISSEN

    • Het maximum aantal bezoekers dat wordt toegelaten op een markt bedraagt één bezoeker per 1,5 lopende meter aan het kraam
      • Te bepalen op basis van de grootte van de locatie en de grootte van de kermiskramen hoeveel kermisattracties per locatie zijn toegelaten
      • Controle op het aantal bezoekers (zie ook verder)
    • Het absolute maximum aantal bezoekers dat wordt toegelaten op een kermis bedraagt 400 
      • Controle op het aantal bezoekers (zie ook verder)
    • Het registreren van de bezoekers in het kader van contact tracing: een bezoeker per bubbel dient zich te registreren in het kader van contact tracing
      • Begeleiden van de registratie – opvragen gegevens
    • Iedereen (marktkramers, kermiskramers en klanten) is verplicht om de mond en neus te bedekken met een masker of een veilig alternatief in stof: algemene mondmaskerplicht vanaf 12 jaar
      • Controle op de mondmaskerplicht vanaf 12 jaar
    • Middelen om de nodige handhygiëne te garanderen moeten ter beschikking gesteld worden bij de ingang en uitgang van de markt of kermis door de bevoegde gemeentelijke overheid. De marktkramers en kermiskramers stellen eveneens handgels ter beschikking;
      • Voorzien van hygiënische middelen aan de in- en uitgang; hangt samen met de controle op het aantal aanwezigen
        • Minimaal 4 personen aanwezig tijdens de openingsuren van de kermis op elke locatie
        • In- en uitgang voorzien, dit wil zeggen het terrein afbakenen zodat de toegang tot de kermis slechts kan via de ingang. Afscheiding voldoende hoog en duurzaam  maken zodat de toegang tot het terrein enkel via de ingang kan
        • Ingang en uitgang van elkaar scheiden
    • Indien eten en drinken ter plaatse bij de kraam of foodtruck wordt geconsumeerd, gebeurt dit onder dezelfde modaliteiten als voorzien voor de horeca.
    • Er wordt een organisatie of een systeem ingevoerd om te controleren hoeveel klanten er op de markt of kermis aanwezig zijn;
        • Minimaal 4 personen aanwezig tijdens de openingsuren van de kermis op elke locatie
        • Gebruik maken van een systeem om de aantallen bij te houden
    • Er wordt een eenrichtingsverkeerplan opgesteld, met afzonderlijke toe- en uitgangen tot en van de markt of kermis,
        • Op het terrein dus eenrichtingsstroom organiseren 
        • Controle op het naleven van de eenrichtingsstroom
    • Kermissen mogen niet plaatsvinden tussen 1 uur ’s nachts en 6 uur ’s morgens.
        • Openingsuren kunnen bepaald worden door lokaal bestuur
        • Tijdens de openingstijden dienen toegangscontrole, desinfectie aan in- en uitgang, controle op aantal bezoekers en registratie gewaarborgd te zijn;

JAARMARKT

    • Het absolute maximum aantal bezoekers dat wordt toegelaten op een markt bedraagt 400 
      • Controle op het aantal bezoekers (zie ook verder)
    • Het registreren van de bezoekers in het kader van contact tracing: een bezoeker per bubbel dient zich te registreren in het kader van contact tracing
      • Begeleiden van de registratie – opvragen gegevens
    • Iedereen (marktkramers en klanten) is verplicht om de mond en neus te bedekken met een masker of een veilig alternatief in stof: algemene mondmaskerplicht vanaf 12 jaar
      • Controle op de mondmaskerplicht vanaf 12 jaar
    • Middelen om de nodige handhygiëne te garanderen moeten ter beschikking gesteld worden bij de ingang en uitgang van de markt of kermis door de bevoegde gemeentelijke overheid. De marktkramers en kermiskramers stellen eveneens handgels ter beschikking;
      • Voorzien van hygiënische middelen aan de in- en uitgang; hangt samen met de controle op het aantal aanwezigen
        • Minimaal 2 personen aanwezig per in- en uitgang tijdens de openingsuren van de jaarmarkt
        • In- en uitgang voorzien, dit wil zeggen het terrein afbakenen zodat de toegang tot de jaarmarkt slechts kan via de ingang. Afscheiding voldoende hoog en duurzaam  maken zodat de toegang tot het terrein enkel via de ingang kan
        • Ingang en uitgang van elkaar scheiden
    • Indien eten en drinken ter plaatse bij de kraam of foodtruck wordt geconsumeerd, gebeurt dit onder dezelfde modaliteiten als voorzien voor de horeca.
    • Er wordt een organisatie of een systeem ingevoerd om te controleren hoeveel klanten er op de markt of kermis aanwezig zijn;
        • Minimaal 2 personen aanwezig per in- en uitgang tijdens de openingsuren van de jaarmarkt 
        • Gebruik maken van een systeem om de aantallen bij te houden
    • Er wordt een eenrichtingsverkeerplan opgesteld, met afzonderlijke toe- en uitgangen tot en van de markt of kermis,
        • Op het terrein dus eenrichtingsstroom organiseren 
        • Controle op het naleven van de eenrichtingsstroom
    • Tijdens de openingstijden dienen toegangscontrole, desinfectie aan in- en uitgang, controle op aantal bezoekers en registratie gewaarborgd te zijn;

BINNENACTIVITEITEN

    • Gemeentelijke zalen: vastgelegde maximale capaciteit behouden

      • Ontmoetingscentra: 50 personen, uitgezonderd Poeke: 20 personen

      • Auditorium gemeentehuis: 68 personen

      • Raadzaal gemeentehuis: 30 personen

      • Lokaal dienstencentrum Kerkem: 25 personen

      • Kantines verbonden aan sport(clubs) – protocol horeca (incl. contactregistratie):

        • Sportpark - kantine 1ste verdieping: 74 personen

        • Sportpark – sportcafé: 62 personen

        • Sportpark – foyer: 60 personen

        • Sporthal Flabbaert – kantine: 48 personen

        • Voetbalkantine Aalter-Centrum – Lindestraat: 63 personen

        • Voetbalkantine Aalter-Centrum – tribunegebouw: 75 personen

        • Voetbalkantine Bellem: 43 personen

        • Voetbalkantine Ursel: 37 personen

        • Voetbalkantine Knesselare: 41 personen

        • Voetbalkantine Sint-Maria-Aalter: 38 personen

        • Voetbalkantine Lotenhulle: 37 personen

        • Clublokaal Atletiek Sportpark: 6 personen

        • Clublokaal krachtbal Sportpark: 23 personen

          Gebruikers van de gemeentelijke infrastructuur moeten zelf de nodige beschermende middelen voorzien om de handhygiëne te waarborgen: zie  2020_CBS_01699 - Collegebeslissing betreffende de vraag van verenigingen en organisaties om vanuit gemeentebestuur Aalter beschermende middelen zoals handgel, wegwerphandschoenen en mondmaskers te voorzien tijdens hun activiteiten, alsook de vraag tot het verlenen van advies met betrekking tot de organisatie van activiteiten.

    • Binnen niet-gemeentelijke zalen

      • Covid Event Risk Model indienen voor evenementen, met verklaring op eer bij repetitief gebruik 

        • Zie 2020_CBS_02270 - Collegebeslissing betreffende de opmaak van een Covid Event Risk Model door organisatoren van (repetitieve) activiteiten en evenementen

      • Algemene regels:

        • 200 maximaal, indien de 1.5m gegarandeerd is binnen de beschikbare ruimte,

        • Mondmaskerplicht vanaf 12 jaar in de publieke en drukke gedeelten van het evenement,

        • Indien horeca aanwezig, gelden de regels van de horeca,

        • Contactregistratie moet gebeuren;

           

BUITENACTIVITEITEN

    • Covid Event Risk Model opmaken voor evenementen, met verklaring op eer bij repetitief gebruik

      • Zie 2020_CBS_02270 - Collegebeslissing betreffende de opmaak van een Covid Event Risk Model door organisatoren van (repetitieve) activiteiten en evenementen

      • Algemene regels:

        • 400 maximaal, indien de 1.5m gegarandeerd is binnen de beschikbare ruimte,

        • Mondmaskerplicht vanaf 12 jaar in de publieke en drukke gedeelten van het evenement,

        • Indien horeca aanwezig, gelden de regels van de horeca, 

        • Contactregistratie moet gebeuren;

WIELERWEDSTRIJDEN

    • Covid Event Risk Model opmaken voor evenementen, met verklaring op eer bij repetitief gebruik

      • Zie 2020_CBS_02270 - Collegebeslissing betreffende de opmaak van een Covid Event Risk Model door organisatoren van (repetitieve) activiteiten en evenementen

      • Algemene regels:

        • Maximaal aantal toeschouwers: 400, indien de 1,5 meter gegarandeerd is binnen de beschikbare ruimte,

        • Mondmaskerplicht vanaf 12 jaar (uitgezonderd renners),

        • In start en finish: enkel officials, pers, medewerkers organisatie: deze dienen zich te kunnen legitimeren of herkenbaar te zijn,

        • Indien horeca aanwezig, gelden de regels van de horeca,

        • Contactregistratie van deelnemers en medewerkers;

Overwegende dat de impact van de organisatie van de kermissen volgens bovenstaande regels, een enorme impact hebben op de gemeentelijke organisatie, aangezien de openingsuren van de kermis gemiddeld lopen van 's middags tot middernacht;

Overwegende dat de septemberkermis in Aalter-Centrum zich situeert op 3 pleinen, wat een extra impact heeft op de organisatie;

Overwegende dat het risico bestaat dat de opkomst voor de kleinere kermissen vrij groot kan zijn, wat voor wachtrijen kan zorgen;

Overwegende dat het praktisch niet haalbaar is om tijdens de jaarmarkt een accurate telling bij te houden gezien de omvang van de ingenomen straten;

Overwegende dat er slechts 400 personen tegelijkertijd mogen aanwezig zijn op de jaarmarkt, wat zal leiden tot zeer lange wachtrijen en ongenoegen bij de bezoekers;

Overwegende dat bij bovengenoemde limiet (400 bezoekers) geen rekening wordt gehouden met buurtbewoners, die hun woning kunnen verlaten zonder dat ze de toegangscontrole passeren;

Overwegende dat voor de organisatie van evenementen die niet door het gemeentebestuur georganiseerd worden, de verplichting tot het naleven van de maatregelen ten laste van de organisatoren vallen;

Overwegende dat Cevi naast de registratietoestellen via het lokaal bestuur ook software aanbiedt waarmee onder andere de Aalterse horecazaken de gegevens van klanten kunnen registreren via een QR-code; dat de QR-code gepersonaliseerd is voor de entiteit waar ze zal gebruikt worden (horecazaak, administratief gebouw, fitnesszaal, vereniging, …); dat de klant de code dient in te scannen en vervolgens zijn of haar gegevens in te voeren die volgens de privacyregels worden opgeslagen in een centrale database van Cevi; dat deze contactgegevens ook enkel gebruikt worden in de strijd tegen COVID-19 en na 14 dagen vernietigd worden; dat bij een eventuele besmetting de informatie snel kan bezorgd worden en kordaat kan ingegeven worden; dat dus hetzelfde principe als bij de horecazaken kan toegepast worden bij gemeentelijke lokalen of evenementen waarbij een registratie dient te gebeuren; dat QR-codes manueel kunnen aangemaakt worden door de gemeentelijke diensten of in bulk ingelezen kunnen worden via een excel tegen een vergoeding van ca 100 euro; 

Overwegende dat er maatregelen moeten worden genomen om de verdere verspreiding van het Covid-19 virus tegen te gaan in het kader van de bescherming van de openbare gezondheid; dat deze maatregelen noodzakelijk zijn om te vermijden dat de gezondheidszorg onder zodanig zware druk komt te staan, dat de algemene zorgverlening volledig in het gedrang komt; dat een aantal maatregelen die al genomen zijn, verdergezet kunnen worden:

  • het verderzetten van de dienstverlening van het gemeentebestuur en OCMW op afspraak in het gemeentehuis, Europalaan 22, Aalter 
  • de registratie op elke voor het publiek toegankelijke dienst van bezoekers die niet door een ander registratiesysteem (zoals toegangscontrole) gevat zijn 
  • de registratie van bezoekers op de wekelijkse woensdag- en Boerenmarkt inclusief de inzet van gemeentelijke personeelsleden voor de telling van het aantal bezoekers en het toezicht op het naleven van de maatregelen 
  • de verplichting om vanaf de leeftijd van 12 jaar  bestendig de mond en de neus te bedekken met een masker of elk ander alternatief in stof, of, wanneer dit niet mogelijk is omwille van medische redenen, met een gelaatscherm op het marktplein in Aalter-centrum gezien de aanwezigheid van verschillende terrassen. Deze verplichting geldt 24/24 en 7/7 uitgezonderd voor klanten van horecazaken zittend aan een tafel

Overwegende dat enkele gemeentelijke accomodaties gefaseerd zullen geopend worden, afhankelijk van de interne organisatie; dat de locatie voor de groeninzameling in Knesselare momenteel nog niet kan gebruikt worden door de aanleg van het padelveld; dat de groeninzameling in Knesselare voorlopig verder gesloten blijft tot en met 30 september 2020; 

Overwegende dat op 3 augustus 2020 het college en vast bureau ook enkele maatregelen vastlegden met betrekking tot de interne organisatie; dat deze maatregelen kunnen verlengd worden;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §3 1° van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;3 1&deg; van het decreet lokaal bestuur: het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen, in voorkomend geval binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Akkoord te gaan met het voorstel van draaiboek 'Opstart sportseizoen 2020-2021'.

Artikel 2

Akkoord te gaan met het voorstel inzake toeschouwers:

  • toepassing van de meest recente richtlijnen van het Agentschap Sport Vlaanderen;
  • aangevuld indoor met volgende bepalingen:
    • geen toegang voor toeschouwers tijdens trainingen in het sportpark indoor; kinderen dienen afgezet te worden buiten op de parking;
    • per tribune indoor tijdens competitiewedstrijden en tornooien het maximaal aantal personen of bubbels toe te laten die op 1,5m van elkaar kunnen zitten;
    • geen toestemming te verlenen tot het plaatsen van extra stoelen, banken of mobiele tribunes in sporthal Flabbaert en polyvalente zaal om extra toeschouwers te plaatsen;
    • toeschouwers voor competitiewedstrijden en tornooien dienen plaats te nemen op de tribune of in de cafetaria;
    • geen toestemming te verlenen om te wachten rechtopstaand in de sporthal of polyvalente zaal of andere gangen; toeschouwers die niet kunnen plaatsnemen op de tribune of in de cafetaria worden buiten de indoor sportinfrastructuur gehouden;
    • verenigingen staan in voor het ontsmetten van de tribunes bij wisseling van supporters.

Artikel 3

Akkoord te gaan met het voorstel inzake gebruik cafetaria's:

  • toepassing van de meest recente richtlijnen van het Agentschap Sport Vlaanderen;
  • aangevuld indoor met volgende bepalingen:
    • cafetariagebruik wordt enkel toegelaten bij wedstrijden en tornooien;
    • maximaal aantal toegelaten personen in de cafetaria's, gebaseerd op 1 persoon per 3m² netto beschikbare oppervlakte;
    • HORECA-voorzieningen worden strikt beperkt tot de voorziene ruimtes (geen uitbreiding naar gangen, trappen);
    • verenigingen kunnen gebruik maken van de Cevi - toepassing waarmee de Aalterse horecazaken de gegevens van klanten kunnen registreren via een QR-code.

Artikel 4

Akkoord te gaan met het voorstel inzake Corona-verantwoordelijke/ Corona-plan/ CERM-analyse:

  • toepassing van de meest recente richtlijnen van het Agentschap Sport Vlaanderen;
  • aangevuld met de volgende bepalingen:
    • elke vereniging dient de volgende info te bezorgen:
      • corona-aanspreekpunt;
      • corona-actieplan met de cluborganisatie aangepast aan de veiligheidsmaatregelen; 
      • CERM-analyse met groene quotering en verklaring op eer voor de organisatie van competitiewedstrijden en tornooien.

Artikel 5

Akkoord te gaan met het voorstel van gebruik kleedkamers en douches:

  • toepassing van de meest recente richtlijnen van het Agentschap Sport Vlaanderen;
  • aangevuld met de volgende bepalingen:
    • verenigingen kunnen geen gebruik maken van de douches en kleedkamers tijdens trainingen bij indoor sporten;
    • verenigingen kunnen gebruik maken van de douches en kleedkamers tijdens wedstrijden met volgende bepalingen:
      • er kunnen geen 2 verschillende ploegen op hetzelfde moment douchen in dezelfde kleedkamer;
      • vaste kleedkamers per verenigingen worden per dag toegekend. Bij op elkaar volgende ploegen per kleedkamer is de vereniging verantwoordelijk voor het ontsmetten van kleedkamer/douches;
      • verenigingen die geen gebruik maken van kleedkamers om te douchen, krijgen geen kleedkamers toegewezen om enkel om te kleden;
      • verenigingen worden gestimuleerd om enkel bij noodzakelijke groepen kleedkamers te gebruiken;
      • verenigingen bezorgen vooraf het kleedkamerschema;
    • individuele sporters kunnen geen gebruik maken van kleedkamers en douches tijdens trainingen voor indoor en outdoor sporten.

Artikel 6

Akkoord te gaan met het voorstel inzake het aantal sporters:

  • toepassing van de meest recente richtlijnen van het Agentschap Sport Vlaanderen inzake de densiteitsbepalingen:
  • voor het bepalen van het maximaal aantal sporters per zaaldeel wordt rekening gehouden  met actieve sporters inclusief de begeleiders. Scheidsrechters en wisselspelers tijdens een wedstrijd worden hierbij niet in rekening gebracht mits deze personen rekening houden met de algemene veiligheidsrichtlijnen;
  • de training stopt minstens 10 min voor het einde van het gereserveerde uur om materiaal te ontsmetten en weg te plaatsen. 5 minuten voor het einde verlaten alle sporters de sporthal en verlaten onmiddellijk het sportpark.

Artikel 7

Akkoord te gaan met het voorstel inzake het gebruik van sportmateriaal:

  • toepassing van de meest recente richtlijnen van het Agentschap Sport Vlaanderen;
  • aangevuld met de volgende bepaling: de verenigingen zijn verantwoordelijk voor het ontsmetten van het sportmateriaal, zowel het klein materiaal (o.a. ballen), als groot materiaal (volleybalpalen; basketdoelen; judomatten,...).

Artikel 8

Akkoord te gaan met het voorstel inzake het organiseren van sportevenementen en competitiewedstrijden:

  • toepassing van de meest recente richtlijnen van het Agentschap Sport Vlaanderen;
  • aangevuld met de volgende bepaling: de CERM-analyse moet worden ingevuld als basis voor een competitiewedstrijd van elke sportvereniging ongeacht het aantal verwachte bezoekers en wordt aan het gemeentebestuur bezorgd, vergezeld van een verklaring op eer waarbij wordt verklaard dat elke organisatie op deze manier zal plaatsvinden of wordt aangepast conform de geldende maatregelen en bij wijziging van de organisatie van de competitiewedstrijd.

Artikel 9

Akkoord te gaan met het voorstel inzake toegang tot de indoor sportparken:

  • toepassing van de meest recente richtlijnen van het Agentschap Sport Vlaanderen;
  • aangevuld met de volgende bepaling: de nooddeuren van sportpark Flabbaert kunnen gebruikt worden om de zaal voldoende te ventileren en om een veilige circulatie van spelers en toeschouwers te garanderen.

Artikel 10

Te onderzoeken of het mogelijk is om een realtime druktebarometer te ontwikkelen voor zowel de indoor sportinfrastructuur als de outdoor sportinfrastructuur en de parkeergelegenheid, zodat zowel het gemeentebestuur als de burgers de mogelijkheid hebben om de drukte in en rond het sportpark in te schatten.

Artikel 11

Akkoord te gaan met het voorstel tot organisatie van de sportlessen:

  • toepassing van de meest recente richtlijnen van het Agentschap Sport Vlaanderen;
  • aangevuld met de volgende bepalingen:
    • Volwassenen/senioren
      • aanbod 2020 wordt bestendigd, met uitzondering van het volgende:
        • Total Body Workout in polyvalente zaal sporthal Flabbaert (omwille van te beperkte capaciteit - max 7 personen inclusief lesgever);
        • aquagym in zwembad sportpark Aalter-centrum (omwille van schoolzwemmen vanaf 28 september 2020);
        • Sportacademie in sporthal Aalter-centrum op te starten na de herfstvakantie na overleg met de Aalterse scholen Emmaüs en De Beuk.

Artikel 12

Geen toelating te verlenen om vanaf 1 september 2020 kermissen te organiseren op het grondgebied van Aalter.

Artikel 13

De jaarmarkt op woensdag 23 september 2020 niet te organiseren.

Artikel 14

Toelating te verlenen om vanaf 1 september 2020 de gemeentelijke accommodaties opnieuw open te stellen voor interne en externe gebruikers met toepassing van COVID event risk model en respect voor de geafficheerde maxima van aantal aanwezigen.

Artikel 15

Toelating te verlenen om vanaf 1 september 2020 binnen- en buitenactiviteiten te laten plaatsvinden door externe aanvragers (bedrijven, verenigingen) met toepassing van COVID event risk model en respect voor de geafficheerde maxima van aantal aanwezigen.

Artikel 16

Toelating te verlenen om vanaf 1 september 2020 wielerwedstrijden te laten plaatsvinden op het grondgebied van Aalter met toepassing van COVID event risk model en respect voor de geafficheerde maxima van aantal aanwezigen.

Artikel 17

Toelating te verlenen om op 13 september 2020 Open Monumentendag te laten plaatsvinden, met toepassing van COVID event risk model en respect voor de geafficheerde maxima van aantal aanwezigen.

Artikel 18

Toelating te verlenen om pas vanaf 1 oktober 2020 natuurwandelingen te laten plaatsvinden met toepassing van COVID event risk model en respect voor de geafficheerde maxima van aantal aanwezigen.

Artikel 19

De hoofdbibliotheek in het kunstencentrum te openen vanaf zaterdag 19 september 2020. De bibliotheek in Ruiselede en Contactpunt Knesselare (inclusief Eerste Lijn en Politie) te openen vanaf maandag 21 september 2020. De uitleenposten in de deelkernen te openen vanaf 1 oktober 2020 met respect voor de geafficheerde maxima van aantal aanwezigen. Het infopunt in het Drongengoed te openen vanaf 1 oktober 2020. De groeninzameling in Knesselare blijft voorlopig verder gesloten tot en met 30 september 2020.

Artikel 20

Bij elke activiteit dienen de aanwezigen te worden geregistreerd in het kader van de lokale contacttracing. Voor de lokalen of evenementen waarbij een registratie dient te gebeuren, worden QR-codes via de tool van Cevi voorzien.

Artikel 21

Volgende maatregelen te verlengen: 

  • het verderzetten van de dienstverlening van het gemeentebestuur en OCMW op afspraak in het gemeentehuis, Europalaan 22, Aalter 
  • de registratie op elke voor het publiek toegankelijke dienst van bezoekers die niet door een ander registratiesysteem (zoals toegangscontrole) gevat zijn 
  • de registratie van bezoekers op de wekelijkse woensdag- en Boerenmarkt inclusief de inzet van gemeentelijke personeelsleden voor de telling van het aantal bezoekers en het toezicht op het naleven van de maatregelen 
  • de verplichting om vanaf de leeftijd van 12 jaar  bestendig de mond en de neus te bedekken met een masker of elk ander alternatief in stof, of, wanneer dit niet mogelijk is omwille van medische redenen, met een gelaatscherm op het marktplein in Aalter-centrum gezien de aanwezigheid van verschillende terrassen. Deze verplichting geldt 24/24 en 7/7 uitgezonderd voor klanten van horecazaken zittend aan een tafel.

Artikel 22

De maatregelen met betrekking tot de interne organisatie zoals vastgelegd door het college en vast bureau op 3 augustus 2020 te verlengen.