Terug
Gepubliceerd op 07/12/2020

2020_CBS_03567 - Collegebeslissing betreffende de lichtvisie binnen het verleddingsproject van het Agentschap Wegen & Verkeer en het verwijderen van openbare verlichting langs de N44 Knokkebaan

College van Burgemeester en Schepenen
ma 23/11/2020 - 16:00 Collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, Patrick Hoste, Dirk De Smul, Mathias Van de Walle, Kristof De Blaere, Philippe Verleyen, Luc De Meyer, Johan Van den Kerchove, Luc Jolie

Afwezig

Herlinde Trenson, Peter Ponnet

Secretaris

Luc Jolie

Voorzitter

Pieter De Crem
2020_CBS_03567 - Collegebeslissing betreffende de lichtvisie binnen het verleddingsproject van het Agentschap Wegen & Verkeer en het verwijderen van openbare verlichting langs de N44 Knokkebaan 2020_CBS_03567 - Collegebeslissing betreffende de lichtvisie binnen het verleddingsproject van het Agentschap Wegen & Verkeer en het verwijderen van openbare verlichting langs de N44 Knokkebaan

Motivering

Motivering

Gelet op de melding van 20 oktober 2020 van de zaakvoerder van Bridon-Bekaert, Léon Bekaertlaan 5 (letterlijk geciteerd):

De openbare verlichting in de middenberm langs de Knokkebaan tussen Knesselare en Aalterbrug is uit dienst. Meerdere ploegmedewerkers die in Knesselare wonen en met de fiets naar het werk (Bekaert Advanced Cords Aalter) komen maken melding van zeer gevaarlijke toestanden wegens te weinig licht op het fietspad dat bovendien op verschillende plaatsen in slechte staat is. Komt er nieuwe verlichting en zo ja wanneer dan want de donkere dagen staan voor de deur.

Gelet op de melding aan het Agentschap van Wegen & Verkeer gezien zij instaan voor het beheer van de openbare verlichting langs de N44 Knokkebaan;

Gelet op het antwoord van 30 oktober 2020 van het Agentschap Wegen & Verkeer (letterlijk geciteerd):

De voorbije jaren is door de Vlaamse overheid, in samenwerking met andere partijen (VVGS, vertegenwoordigers weggebruikers, …) een lichtvisie opgesteld, zowel voor autosnelwegen als voor gewestwegen. Het doel is om op een rationele, energiezuinige manier te verlichten zonder de veiligheid van de weggebruikers in het gedrang te brengen.

Volgens die lichtvisie is het niet meer nodig om, zoals vroeger veelal het geval was, alles te verlichten. Bepaalde trajecten, waar geen conflictpunten zijn, weinig of geen bebouwing, geen interacties tussen verschillende weggebruikers, waar veilige vrij liggende fietspaden ter beschikking zijn, hebben geen verlichting nodig.

Op korte termijn moet de Vlaamse overheid investeren in de vervanging van de armaturen die gebruik maken van natrium lagedruk lampen. De productie van deze lampen wordt immers in 2020 stopgezet. Het spreekt voor zich dat trajecten waar deze investering zich opdringt eerst wordt getoetst aan de lichtvisie.

Deze toetsing is gebeurd voor het traject van de N44 vanaf de aansluiting op de E40 (kmpt 0,0) tot de aansluiting op de E34 (kmpt 16,9). De op- en afritten naar E34 en E40 blijven natuurlijk verlicht. Op bepaalde stukken van de N44 blijkt de verlichting echter niet nodig te zijn:

- van kmpt 1,6 tot 3,42;

- van kmpt 4,6 tot 5,53;

- van kmpt 6,6 tot 7,0;

- van kmpt 7,43 tot 7,95;

- van kmpt 9,5 tot 10,02 (2 palen aan dwarsoversteek blijven in dienst);

- van kmpt 10,07 tot 10,62;

- van kmpt 10,8 tot 11,3;

- van kmpt 11,57 tot 12,28

- van kmpt 12,9 tot 13,9;

- van kmpt 14,82 tot 16,45;

Op de trajecten die wel verlicht blijven, wordt de verlichting omgebouwd naar led. We starten met de ombouw in maart 2020 vanaf de E40. Naarmate de ombouw vordert, zal de verlichting worden uitgeschakeld in zones die geen verlichting behoeven: zodra 2 verlichte trajecten zijn voorzien van nieuwe led-armaturen, wordt de tussenin liggende zone gedoofd. We verwachten dat tegen de herfst 2020 de ombouw voltooid zal zijn. 6 maanden na het doven van de verlichting, zal een evaluatie worden uitgevoerd. Pas in een latere fase zullen de verlichtingspalen worden verwijderd.

Allicht mogen we van sommige weggebruikers reacties verwachten op deze nieuwe situatie. Uit studies en ervaringen in het buitenland blijkt echter dat op “veilige” trajecten de verlichting geen meerwaarde betekent, terwijl zowel op economisch als op ecologisch (lichtvervuiling) gebied wel voordeel wordt gehaald.

Meer informatie omtrent onze lichtvisie op gewestwegen, vindt u terug op https://wegenenverkeer.be/lichtvisie-op-gewestwegen;

Overwegende dat een evaluatie 6 maanden na het doven van de verlichting door het Agentschap Wegen & Verkeer wordt uitgevoerd; dat het gemeentebestuur binnen deze termijn van 6 maanden eventuele reacties kan indienen; dat een standpunt kan ingenomen worden op basis van de ontvangen reacties;

Overwegende dat de verledding van de N44 rond half oktober 2020 is voltooid; dat de evalutie bijgevolg rond april 2021 zal gebeuren; dat de exacte datum voor evaluatie een tweetal weken voor het einde van de evaluatieperiode zal vastgelegd worden;

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0031

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 ยง2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Kennis te nemen van de lichtvisie binnen het verleddingsproject van het Agentschap Wegen & Verkeer waarbij openbare verlichting wordt verwijderd langs de N44 Knokkebaan.

Artikel 2

Het overzicht van de ontvangen reacties te verzamelen en een evaluatie van de situatie voor te leggen tijdens een volgende zitting om het standpunt van het gemeentebestuur rond het doven van de verlichting langs de N44 Knokkebaan te bepalen en dit standpunt voor eind maart 2021 te bezorgen aan het Agentschap Wegen & Verkeer.